Futurelabs går i moralismfällan

Trogna läsare av Researcher.se vet att jag brukar citera delar ur Boråsbaserade byrån Futurelabs nyhetsbrev. Men veckans nyhetsbrev om sedlighet känns ovanligt politiskt korrekt. Tråkig känsla av “vi-har-gått-på-krypto-viktorianismen-slash-moralfeminismen”.

Exempelvis tjafsas det lite pk-aktigt om Nikes senaste TV-spot och det faktum att den blivit stoppad i Australien. Själv kan jag förstå att Nike väljer att dra tillbaka den i Australien för att slippa spendera tid och pengar på att förklara den, men att som Futurelabs såga spoten rakt av känns lite väl politiskt korrekt. Rent reklammässigt är spoten bra och precis som Nike menar: att det finns olika sätt att tolka spoten. Jag tolkar den snarare som att det är tjejerna som har makten.

Nyhetsbrevet meddelar också att tidningen Hennes är naiv och borde väljas bort medan man höjer upp den kommande Bonzoo-satsningen Mea, där allt som andra tidningar skriver om är bannlyst. Det Futurelabs verkar missat är att Bonzoo-satsningar har en tendens att vara väldigt kortsiktiga. Och man negligerar totalt två realiteter när det kommer till tidningar med tjejer som målgrupp: att det finns en önskan om mode, bantningstips och att läsa om sex. Att det kommer från en byrå som bland annat har Intersport och andra B2C-bolag som kunder kan visserligen vara lite kaxigt – eller så är det bara oerhört blåögt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *