Siffror för att rädda reklambranschen

I en nyligen släppt undersökning påvisar Universal McCann att 83% av amerikanerna anser att ätande och övervikt är individens ansvar och inte reklambranschens eller ens statens ansvar.

Overall, Americans feel much more personally responsible for their own eating habits than their British counterparts do, while Brits are more likely to blame others.

Den här undersökningen menar man får följdverkningar på de försök som görs att via förbud och restriktioner. Det finns inte ett opinionsläge för amerikanska myndigheter att införa restriktioner för fast food-reklam (‘Förbjud sötsaker‘, ‘Fet, fetare…‘, ‘Doktorer varnar‘, ‘Reklam till barn förbjuds‘) .

Problemet är att det saknas reella siffror för att jämföra. Det saknas siffror för de viktigaste frågorna. Det verkar trots allt vara en undersökning där de måste använda divergenta siffror för att bevisa att reklam inte är skadligt.

U.S.

U.K.
Believe it’s the responsibility of individuals:

83%

NA
Lack of exercise is the main cause:

68%

NA
Eating too much is the main cause:

32%

NA
Blame food companies:

26%

43%
Blame the government/health authorities:

22%

39%
It’s not advertisers, but parents’ responsibility:

65%

50%
Like to know/control what their children are eating:

84%

88%

(Media Daily News)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *