KFC släpper sin största reklamkampanj någonsin i samband med att de börjar sälja “fördoppade kycklingbitar”. Till skillnad mot alla andra snabbmatskedjor som serverar doppsåsen bredvid kan man nu välja bland fyra olika smaker.
Foote Cone & Belding Worldwide har gjort kampanjen runt “Flavor Station” med taglinen: “Be the boss, choose your own sauce.”
Primär målgrupp är yngre män som vill få maten snabbt och kunna ta den med sig. O’Keefe på FCB förklarar:
“”The commercial is a celebration of being in charge, nobody but me can call the shots. You’re able to have fun with it.”
Och KFC:s marknadshuvud tillägger:
“We’re really talking to the iPod generation that wants its own music, wants to be in control and create its own playlist.”
$25 miljoner kostar kampanjen, vilket är nästan tio procent av KFC:s marknadsföringsbudget, och där ingår bland annat en websajt ChooseYourSauce. (New York Times)
“fun with it”? Gode reklamguden – låt mig aldrig snacka så mycket goja som O’Keefe gör…