Aldrig har väl en reklam diskuterats så intensivt som Ballerinavalet. De flesta är rätt irriterade på dålig reklamidé och på att smakerna är så äckliga (några exempel: Fru Babsans perspektiv- Hur dumma tror de att vi är?, Hedgehog in a storm- Ballerinavalet). Det intressanta i det hela är att man därmed förlorat en viktig marknadsföringskanal – det interaktiva WOM. Problemet blir när man räknar in antal träffar, eller länkar till kampanjsajten och tycker detta bevisar en indirekt framgång. Det mest intressanta är snarare de reella försäljningssiffrorna och antalet personer som faktiskt har röstat.
Sen känns väl dokusåpainriktningen lite gjord…
(Try i Norge är reklambyrån, produktionsbolag: Efti, Trigger har gjort kampanjsajten och PR-byrå är Prat PR.)
Även Falcon testar att låta konsumenterna välja en ny ölsort – en veteöl eller en stout. Läs mer på Bold. Och Patricks val verkar redan vara klart: Suburbia | sv.