Det är inte bara telefonsupporter och programmering som outsourcas. Reklambyrån Banerjee & Partners väljer att skapa en modell där själva den kreativa produktionen sker i Indien, av indiska kreativa team. Själva koncepten kommer att skapas så nära kunden som möjligt och därmed skapar man en global byrå med kontor i New York, Bangalore och Bombay. Ägaren Banerjee, som jobbat med de stora byrånätverken, ser det hela som dubbelvinst för kunderna:
“Our pitch will be on quality because that’s our strength. It just happens that the client will save 40 to 60 percent of their dollars, […] “We are not in the business of outsourcing; we are in the business of creating great advertising.”
(ClickZ)
Den filipinska PR-byrån RPA & Communicate har börjat vända sig direkt till amerikanska marknadschefer för att erbjuda sina tjänster. Jeremy Pepper berättar om det hela, men menar samtidigt att det riskerar att urkolka viss kompetens på hemmaplan. Till slut blir det bara ledning och praktikanter kvar typ. :) Läs mer här: http://bisonblog.blogs.com/blog/2005/02/lt_filipinerna_.html