Telenor ökade varumärkesigenkänning

Den smått osannolika 40 miljonerskampanjen som Telenor kört i samband med namnbytet har fungerat. Varumärkesigenkänningen har ökat markant – från tre till fyrtio procent. Och de har inte sett något tapp i samband med att de bytte namn på mobilsidan – det som reklamkampanjen mest handlade om. (N24.se)

En lägre effekt för alla de pengarna borde setts som ett fiasko. Frågan är om det inte till och med är rätt lågt om man ser den oerhört höga närvaro varumärket haft i TV-reklam. Det intressanta med varumärkesigenkänning eller det som Telenor kallar “spontan igenkänning” säger inte om det är en positiv, negativ eller bara objektiv igenkänning av ett varumärke. Problemet är att Telenor, till skillnad mot Vodafone, knappast känns som speciellt “sexiga” i marknadsföringsmening – TV-reklamen består av töntar som visserligen startades i slutet av Vodafones tillvaro men fortsätter nu. Vodafone hade stöd i internationell reklam och skapade livsstilskänsla där medan Telenor byggt hela sin marknadsföring på indirekt mobbing, mammaknuten fåntratt och lätt debil Östermalmspojk. Marknadsföringsmässig position ligger väldigt nära Telia Mobile, vilket är ett mycket märkligt om än inte ovanligt val. Men kanske inte i längden så smart.

Tidigare postningar:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *