Specsavers försöker i princip, enligt sitt eget pressmeddelande, att tysta sina konkurrenter genom en massiv juridisk påtryckningskampanj. Synsam sägs ha dragit tillbaka sin reklam om att billiga glas kan vara skadligt för hälsan. Enligt Specsavers efter juridiska påtryckningar men enligt Synsam enligt kommunikationsplanen. Samma sak verkar ha hänt i samband med diskussionen mellan Specsavers och Synoptik. Detta går Synoptik själva ut i ett pressmeddelande och dementerar. Helt klart börjar Roland Rothman på det senare företaget tröttna på det märkliga marknadsföringssättet som Specsavers kör med:
“…Låt kunden avgöra vilken kedja som är bäst i stället för domstolen. Det känns som ett småsint sätt att konkurrera på.”
Specsavers har själva kört en TV-kampanj (signerad F&B och Social Club) som anspelar både på att de kommer från utlandet och att ingen “myndighet” vill ha de låga priserna utan de “smugglas” in. Priserna alltså.
Specsavers tog en chansning. De försökte att genom uppblåst juridisk påtryckning och sedan ett pressmeddelande som inte har många rätt helt enkelt både positionera sig som billigast och samtidigt som det mest “renhåriga” företaget. Jag skulle vilja påstå att de misslyckats. Misslyckats kapitalt.