Sökmotorerna skaffar e-posttjänster

Nyheten att meta-sökmotorn Mamma.com köpt Digital Arrow, en leverantör av e-posttjänster gör att analytiker ser en ny trend födas. Sökmotorerna utökar sitt tjänsteutbud med e-posttjänster och kan därmed öka plattformen för sin försäljning av reklam.

“Sökning är förvärvande verktyg. E-mail ett kvarhållande verktyg.” Al DiGuido, CEO för Bigfoot Interactive.

(ClickZ|News)

För mig som varit med på nätet sedan 1995 är sökmotorernas “nya” satsning på e-posttjänster lite gårdagens nyheter. Jag har haft email-adresser från Altavista och den via Yahoo! har jag haft sedan 1997. Al DiGuidos analys är säkert rätt men frågan är om man inte borde lära sig mer av vad som en gång varit. För många email-adresser innebär att användarna lätt kan välja en adress som är mer ovanlig, ofta är också såna här adresser användarens andra eller tredjeadress. Och att försöka att brejka Hotmails otroliga övertag inom webbmailbranschen verkar lite galet.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *