Föreläsare: Annika Lidne
Slides och film finns här.
En snabb genomgång av clashen mellan sociala medier och pressreleasen.
Varför förändra pressmeddelandet?
1. Anpassa den till dagens teknik och innehåll
2. Öka den virala spridningen av företagsnyheter
3. Delvis göra journalisternas jobb enklare
4. Underlätta söket
Nytt beteende när det gäller pressinformation – går inte längre genom mediefiltret bara:
Linjärt mellan pr-byrå via mediekanaler och publik men numera också utan filter. USA: 51 % av IT-industrin läser pressrellar via Google News och Yahoo! News. Det behövs därför en nyckelordsstrategi, för att nyckelordsoptimera pressrellen.
Internet rationaliserar bort mellanledet – det innebär att pressrellen har olika målgrupper:
- traditionell media/journalister
- pressinfo till bloggare
- kvalificerad PR mot bloggare
- relationsbyggande med bloggare
- direktinformation till allmänheten
och dessa målgrupper måste ges relevant info utifrån deras förutsättningar och deras eget intresse. Att skapa relevans för varje målgrupp är superviktigt.
Olika tekniska lösningar kan hjälpa till med att skapa sociala plattformar för att öka pressrellens ämne:
- technorati – trackbacks
- del.icio.us – länkbibliotek runt pressrellen
- youtube
- flickr
- slideshare
social media press release-template togs fram av PR-byrån Shift (jag skrev om det här).
En samlad portal: Social Media News Room från PRNN
Ford Focus exemplifieras.
taggning är kanske viktigast
Fler nyheter: GMssocial media newsroom
Electrolux och Cisco.
Nokia startat en specifik presstjänst för bloggare.