Hur Avenue A blev aQuantive Inc.
Avenue A, ett företag inom onlineannonsering, fick för sig att de skulle byta namn. Flera hundra förslag ratades innan de kom upp med det icke-befintliga aQuantive. (Nyheten finns hos Cnet)
Varför göra något så korkat? Enligt den konsult som jobbat med firman är det på följande vis:
“So many websites and businesses have laid claim to English, Spanish and French terms that few words are left.”[…]”Any word out of the dictionary you can’t protect–you have to invent names in order to come up with unique names.”
Terry Heckler får också medhåll från Jim Singer från firman Namebase laments:
“We do a lot of naming of cars, and all the good animals are gone, all the good places are gone, so then what do you do when all the good names are taken? It is a huge problem.”
Men slutsatsen måste ändå vara att det är ett rejält nedköp? Avenue A: urbant, coolt, energi – differentieringen finns där. Och inte är namnen på väg att ta slut och därmed kräver att man hittar på nya ord. För att citera A Hundred Monkeys:
“Maybe these aQuant guys weren’t running out of words after all. Maybe they were just running out of imagination.”
Jag höll själv på att gå i samma fälla när jag skulle välja domännamn. Jag jiddrade runt med olika mer eller mindre coola engelska ord. Men Pilo frågade det självklara: Vad ska du göra?. Jag ska researcha och skriva. För att skriva behöver man också göra research. Alltså var det självklarare att välja just researcher.se. Det differentierar mer än mer eller mindre fantasifulla namn som bara blir svåra att komma ihåg.