Reklam i det offentliga rummet

Umeå har tagit ett avtal med Clear Channel om ensamrätt på alla stortavlor. Tjugo år innebär att Clear Channel kan styra vilken reklam som Umeåborna ska exponeras för i det offentliga rummet. Telia har tidigare gett exklusiv reklamrätt till Clear Channel för stadens telefonkiosker. Kritiken är hård, bland annat bygger den argumentationen runt att kommunen frånhänder sig möjligheten att kontrollera vad som annonseras och exempelvis kunna “stoppa sexistisk underklädesreklam”. Umeå som både studentstad och en stark stad inom vegan, djurrättsrörelse liksom i anti-globaliseringsrörelsen har ett starkt symbolvärde för reklambranschen när det gäller möjligheterna att slippa offentlig censur.

Örebro kommun gör tvärtom – där har en av politikerna läst Naomi Kleins ‘No Logo’ och influerats av tanken att reklamen invaderar det gemensamma (offentliga) rummet. Kommunen har därför beslutat om en strikt policy när det gäller utereklam på stortavlor med mera. Något som moderaterna i kommunen tycker är fel. (Public Access 2004:02, Resumé, Resumé, Dagens Media)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *