E-post som RM

E-posten förväntas bli en ny kanal för att skapa relationer med kunder och då handlar det företrädesvis om att uppehålla kontakt med befintliga kunder. Att göra stora utskick utan opt-in är dumt eftersom “mottagarna är känsliga för vad de får via e-post. Känsligare än för sådant de tar emot postalt” som Mikael Berg, sälj- och marknadschef för Relation&Brand, säger.

Framförallt är det genom kundklubbar och andra mervärdesmöjligheter som e-posten blir ett skarpt vapen. Att förstärka relationen och därigenom skapa incitament för merförsäljning är viktigt och trots att många företag har tusentals relationer så har de sällan epost-adresser till dessa.

Priset för marknadsföring med e-post kostar som mest en krona per e-postmeddelande men då ingår allt, design, distribution och statistik. Det finns fler än Relation & Brand (som har SF, Twilfit och Unilever som kunder) som säljer tjänster i e-postmarknadsföring: Maila Nordic som har H&M och Audi som kunder, Compost som har Saab, Telia och Fritidsresor och Xpedite Systems där bland annat Nokia köper sina tjänster. (Dagens Media #7-03)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *