Som strateg och planner så är det ofta olika ord definierar viktiga delar av en strategi. Ett ord som används bland många är “hygienfaktor”. Betydelsen handlar om att det är en faktor som är självklar och som därmed inte behöver (eller inte borde behöva) diskuteras. Jag blir störd av ordet, störd av att jag många gånger tror att det leder tanken fel hos den som lyssnar – inte sällan en marknadsavdelning eller än värre – ledningsgrupp på företag.
Fr a så menar jag att det egentligen stör mer än den ger. När jag jobbar med exempelvis värden hos ett varumärke pratar jag hellre om strategiska, taktiska och nödvändiga värden där de sistnämnda motsvarar vad andra kallar “hygienfaktor”. Exempelvis menar jag att det numera är meningslöst att prata om “kvalitet” hos en produkt – det är en förutsättning – ett nödvändigt värde. Eller som i det fall som triggade igång mig den här gången: Bison skriver om Telias idiotiska prissättning av abonnemangen för iPhone att
Datatrafik på internet och i mobilnätet ska vara som ström i eluttaget, dvs inte en exklusiv tilläggsprodukt – utan en given hygienfaktor inom alla abonnemang.
Jag håller med honom i allt han skriver men upplever att det snarare skulle vara vettigare att säga att datatrafiken är en självklarhet. Det kan vara jag men för min del är inte en “hygienfaktor” något annat än en sak man väljer att göra utifrån en mer ytlig tanke. Jag kan ha fel.
Ordet hygien handlar inte om självklarhet eller är per definiton betydelsebärare av “nödvändiga faktorer” – det handlar om renlighet och om att öka människors hälsa. Men som ord för värden hos ett varumärke kräver det ett antal laterala hopp och mycket förförståelse för att egentligen förstå vad det står för.
Vad tycker ni?
Så sant. Hygien handlar om renlighet. På samma sätt som man är grym när man torterar kattungar och fett är något som antingen finns i håret, magen eller i kullagret. Eller är jag bara språkreaktionär?
Jag föredrar Kanomodellen istället för Hertzbergs tvåfaktorteori*. De olika kvaliteterna enligt Kano:
-Attractive
-One-Dimensional
-Must-Be
-Indifferent
-Reverse
*Herzberg: Hygien- och motivationsfaktorer.
Först av allt ett utmärkt exempel på en postning som hör hemma här :) sen angående uttrycket hygienfaktor så håller jag med dig.
Ett uttryck som alltid hört hemma på toaletten för mig..ett av de uttryck där jag verkligen känt mig som någon som lärt mig svenska språket först i skolår 1.
Vi slänger oss alla med uttryck som inte alltid är de mest lyckade men just hygienfaktor har ju uppenbara problem eftersom hygien onekligen för åhörarnas tankar någon helt annanstans.
Hygien anses förstås vara en självklarhet men ett av grundproblemen med uttrycket har också att göra med att folk verkligen har olika inställning till just detta med hygien :) för vissa är det inte alls självklart….och då faller uttrycket dessutom i dubbel bemärkelse.
Så då skulle exempelvis “tröskelkrav” vara en bättre synonym?
Men fan. Trösklar kan ju variera i höjd de också. Fast inte så många centimeter kanske.
“Vinnarskalle”, är det ett bra ord? Går det överhuvud taget att använda i något sammanhang med hedern i behåll?
Pingback: Wolrath Media » Blog Archive » Språkutveckling eller -inveckling