LG lurade allihop – och kanske sig själv i slutänden

En hel del har sett den här “trailern”:

De trailers som visats för den nya serien Scarlet visar sig vara en reklamkampanj för LGs nya platt-tv. Förutom diverse trailers så skapade man en fest i Hollywood för att släppa själva TV-serien men avslöjade vad Scarlet egentligen handlade om.

Förutom den normala mediauppmärksamheten en sån här gång så har ett antal bloggar inriktade på TV och teknik skrivit om det. En del säkert planterade men andra utan att veta att de faktiskt delar med sig av sin trovärdighet till en marknadsföringskampanj. TVPredictions ger ett exempel som är lite roande:

I think that it’s terrible to trick people to sell something

That’s what advertising is all about liksom. Att det hela kan ändå vara problematiskt är självklart. Det som man gjort är att verkligen skapa upplevelsen av något som inte var, och skapat ett antal konversationer runt den nya serien.

Unfortunately, moves like this – which play on public deception – can also backfire. Many people were scrutinizing the trailer and holding discussions online in order to find out what exactly the series was about – and some indeed correctly predicted that the new series was a promotional stunt. Some consumers already are expressing anger. “It’s not a TV series, it’s a series of TVs. Bite me.” writes “joebua” on YouTube.

Vad har man gjort? Man har drivit med sina konsumenter. Agency.com Tequila och Stream har möjligen gjort en lattjo viral men jag är mycket osäker på om det verkligen får den effekt som de hoppas på.

Det är inte speciellt smart. Istället för att göra på det här sättet: varför inte erbjuda kunderna serien? LG skulle fått en rejält mycket större cred, och serien av TV-apparater mer uppmärksamhet genom att faktiskt skapa en riktig TV-serie. Visserligen vet vi inte vad som kommer, då LG är hemlighetsfulla med vad fortsättningen kommer att ge men oavsett så visar det ändå en viss okunskap i hur sociala medier faktiskt fungerar: de bloggar och konversatörer som nu känner sig lurade kommer knappast att anse att kampanjen och LG är några man vill lyfta fram.

One thought on “LG lurade allihop – och kanske sig själv i slutänden

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *