Bäst just nu…

…tycker jag att reklamkampanjen för Västerbottenost är. Det är storytelling på riktigt. Det andas hur Burträskborna är stolta över sin ost, och själva hittar på förklaringar varför osten är så unik. Det andas engagemang och passion för sin produkt. John Doe Worldwide har gjort något som borde ligga bra till i reklamtävlingarna 2008, och visa effekt på varumärkeskännedomen, Bobfilm har producerat det på ett sätt som aldrig ramlar över kanten. Även om det till viss del påminner om Volvos Mysteriet på Dalarö-viral.

Det känns väldigt roligt att få göra en kampanj som är autentisk och att ha ett varumärke som har sin egen historia. Det här ligger helt i vår linje att vara äkta

Autencitet, verkligheten utan filter (nåja…) och möjligheten att faktiskt känna igen Burträsk och Burträskborna. Det man kunnat önska är att man låtit sajten bli mindre förväntad och mer social webb. Ett exempel kunde varit att utmana folk att komma på förklaringar varför Västerbottenost inte kan tillverkas någon annanstans.

Uppdatering: Sämst är nog Byggnads “Fack you”-kampanj. Gammalt skämt, direkt mot människors valfrihet. Lågt.

3 thoughts on “Bäst just nu…

  1. lord Fredruk

    Instämmer i att Västerbottenfilmerna är ovanligt bra. Jag borde veta. Är i princip därifrån. Ska dock tilläggas att Burträsk är ungefär lika kul som Robertsfors. Och även det tycker jag att man kan ana i filmerna.
    Byggnadskampanjen var väl inte av samma kaliber direkt. Sådant ordvitsande brukar av fiskpinnarna i hufvudstaden tyvärr betraktas som göttebosskt.

    lord Fredruk’s last blog post..Reklambyråer som tackar nej till reklam.

  2. eric

    Jag kan inte annat än att hålla med, de är väldigt fina. Västerbottenost lyckas med det Loka aldrig riktigt har. Medan känslan varit att Loka har varit tvungna att hitta på något eftersom det inte händer något på riktigt i Bergslagen har Västerbottenost något att berätta. Som känns äkta. Och lite mysko.

    Jag blir i alla fall sugen på ost.

    eric’s last blog post..Absolut + Mexiko = Sant

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *