En amerikansk bloggare, Glennsacks, försöker påverka Volvo att inte välja reklambyrån Arnold i den globala pitch som företaget är inne i. Detta då Glennsacks anser att Arnold är diskriminerar män i sin reklam. Jojo. (Resumé)
Charlize Theron höll på att råka illa ut när hon dök upp på en presskonferens med en klocka från Dior. Varför? Jo, för hon har en deal med klockföretaget Raymond Weil som deras ansikte för sina klockor. Företaget är en smula gramse på Charlize – men samtidigt har hon också ytterligare reklamkontrakt – bland annat med Dior Parfymer. (di.se)
Realtid har spanat på de senaste trenderna inom telco-världen:
- Nya samarbeten
- Sociala nätverk
- Turbo-3G
- Multimedia
- GPS
- Wimax och wlan
- Reklam
- Smarta telefoner och e-post
- Alla vill till utvecklingsländerna
YouTube+Nokia, Yahoo!+Vodafone, Prada+LG etc.
Videocommunities, MSN, fildelning – hela user-generated sociala mediasvängen
Mycket-fortare-mobiltelefoni eller HSPA (High Speed Packet Access) är en förutsättning för att mobiltelefoni ska bli en del av Internet.
Musik, TV och alltihop.
Hitta rätt med GPS. Motorola och Nokia är båda på gång med det. Samsung har lanserat en telefon i Asien med GPS.
Antingen uppkoppling via sin mobil – eller koppla upp mobilen via WLAN. För att inte tala om Wimax-tekniken som innebär möjligheten med uppkoppling trådlöst över längre avstånd.
Yahoo! testar en ny reklamplattform för m-marketing. Frågan är fortfarande hur konsumenterna tar emot det hela.
Inte så mycket nytt. Microsoft har släppt Windows Mobile 6 – det var väl det enda. Och en hel jävla massa nya lurar.
Att Kina och andra länder som inte tillhör den “gamla” världen är intressanta för företagen är självklart – fr a då det är där mobilt internet kan vara en reell vinnare eftersom den vanliga telefonin och därmed inte heller det fasta bredbandet är speciellt väl utbyggt.
I Pittsburgh testas ett individualiserat rabattsystem. En än så länge våt dröm för svenska företag. (Supermarket / Market)