Veckans Affärer gör som vanligt en genomgång av konsult-Sverige. Och då tittat speciellt intressant är att titta på PR:
Mellan åren 2004 och 2005 ökade pr-byråerna sin omsättning med 12 procent, bara reklambyråer och rekryteringskonsulter nådde högre, eller 16 procent.
Under 2005 ökade också antalet anställda med över 10 procent.
Varje pr-konsult omsätter också 1,5 miljoner kronor. Det är inte Sverigebäst, men står sig gott. Förädlingsvärdet per anställd uppgår till 857 000 kronor, vilket placerar branschen i mitten av de sju konsultkategorierna.
Efter detta kan det vara dags för några djupa suckar. För de pr-firmor som har tagit plats på Veckans Affärers topplista har företagen totalt en rörelsemarginal på 1,1 procent. Var och en av de drygt 500 konsulterna bidrar med 14 000 kronor till sin arbetsgivares vinstkonto. Det är hiskeligt lågt, sett till övrigt konsulteri.
och
Totalt finns drygt 2 500 reklambyråer med 8 700 anställda. Tillsammans omsätter de drygt 16 miljarder kronor. Men då inräknas även tryckkostnader och annat som ligger utanför själva idékläckandet.
Reklamvärlden kan se tillbaka på ett strålande år. Tillväxten är den högsta inom samtliga konsultbranscher och når nära 17 procent.
De reklambyråer som befinner sig på Veckans Affärers topplista kan också skryta med att deras medarbetare drar in allra mest, eller drygt 2,3 miljoner kronor. Övriga nyckeltal är mer mediokra.