Både Nissan och Microsoft väljer att skippa celebvertising och istället satsa på mer starka personligheter – och komiker – i sina senaste reklamkampanjer. Samma sak har Pepsi valt att göra. Det hela bygger på tanken att skapa spinn runt reklamen på nätets bloggar. Är det slutet för Spears, Knowles och andra kändisar inom massmarknadsreklamen? Det tror inte Frank Cooper på Pepsi:
I absolutely do not think the celebrity era of advertising is gone; consumers remain fascinated with celebrities. What there isn’t is a blanket rule. The idea is to deliver something with depth and substance.
Jag tror inte kändisarna behöver vara oroliga. Kändisar kommer nog även i framtiden funkar som meningstransformatorer (vilket j-a ord!).
Sedan kan man ju hoppas på att vi sköna reklamare blir bättre på att välja kändisar. Ibland verkar ju ända kriteriet vara “hon är ju känd, henne tar vi”, typ.
Mer att läsa om kändisar som meningstransformatorer (ledsen, där kom ordet igen):
McCracken, G., (1989), “Who is the celebrity endorser? Cultural foundations of the endorsement process”, The journal of consumer research, Vol. 16 March, 310-321
Pingback: Beta Alfa » Lite av varje faktiskt