Apples strategi: digital underhållning

Pete Mortensen på Cult of Mac-bloggen dissekerar Apples idéer bakom iPhone:

Where’s the growth in the smart phone market? Not by trying to get people to trade in their BlackBerry tomorrow, let me tell you. It’s in convincing the millions of people with fairly commodity cell phones and an iPod that what they really want to do is trade in both for an iPhone.

Rätt. Och fel. Dels är det redan till viss del gjort – Sony Ericsson har varit relativt framgångsrika med att initialisera sitt Walkmankoncept i nya mobiltelefoner. Dels handlar det om priset – eftersom Apple inte vill kannibalisera på sina egna iPods verkar iPhone bli både dyr och än mer isolationistiskt hållen. Det motsäger att man faktiskt kommer att lyckas att nå användare som redan äger iPod och en telefon.

Leander Kahney har också ett vettigt argument för Apples val när det gäller att stänga in användarna: användarvänligheten. Och citerar Jobs själv:

You need it to work when you need it to work. Cingular doesn’t want to see their West Coast network go down because some application messed up.

Leander påpekar också att de flesta användare faktiskt bara använder en liten del av telefonens originalpotential. Det tyngsta argumentet är ändå att Apple faktiskt valt att släppa striden mot Microsoft:

The pundits are obsessed with the old Apple-versus-Microsoft battle for the workplace. But Jobs conceded that to Microsoft a decade ago. Jobs has got his eyes on the exploding digital entertainment market — and the iPhone is digital entertainment device extraordinaire.

(Wired News)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *