Pitch. Nej tack. Om man fick drömma.

Under ett Q&A i samband med ANA:s Agency Relations Forum var det flera av de stora byråernas huvuden som pratade om just pitcherna och de hade inte heller gott att säga om dem. Neil Powell på Margeotes Fertitta Powell menade att kunder som begär pitchar verkar tro att det är något alldeles självklart:

t’s remarkable how client’s can’t believe it if you don’t want to pitch –‘What? You don’t want to pitch; you don’t want to spend three months of your life coming up with ideas for free?

Powell menade att de stora pengar alla byråer lägger ner på obetalt pitcharbete kunde bättre användas för att faktiskt visa att byrån är bäst. David Lubars på BBDO North America menar att det just är genom pitchar som byrån visar det. Han är istället fundersam över hur en idé faktiskt blir belönad:

If we spend four hours and the idea is worth $50 million, it doesn’t seem right to just be paid for four hours. I think it’s the compensation model that really should be looked at.

Robert Wong på Arnold Worldwide menar att istället för att ständigt pitcha på nya konton borde man “hygienpitcha” på de konton man redan har. Det skulle vara mer proaktivt och för kunden säkerställa att byrån fortfarande är hungrig:

so that every year we’re guaranteed that [they would] have the best thinking and most progressive ideas for their brand.

(Advertising Age)

Även om jag rent personligen gillar själva arbetet med runt en pitch, den lätt surrealistiska känslan av att falla fritt och den kreativa frihet det ger så är det i längden totalt vansinnigt. Vilken annan industri springer omkring och ger bort sina bästa idéer gratis? I hopp om att kanske få ett kontrakt? Få – om ens några andra (jo, arkitekterna har ungefär samma märkliga liv). Och Lubars invändning är oerhört viktig. Tyvärr har de försök som gjorts med prestationsbaserade byråintäkter inte slagit igenom – och de byråer som jobbat enligt den idén har många gånger gått tillbaka till offerering och fasta priser.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *