CBS marknadschef George Schweitzer, som satsar stenhårt på olika mer eller mindre kreativa marknadsföringsrutiner utomhus, har nog veckans mest självklara uttalande i reklamvärlden som förklaring varför de väljer att göra reklam på ägg, i hotellvestibuler och på åkrar:
Our strategy is in reaching out to people while they are in the middle of their daily routine.
Ja, just ja. I tävlingen “Vem som kan säga flest självklarheter på en minut” verkar de flesta marknadschefer platsa.
Håller med. Det är precis den typen av uttalanden som gör vårt arbete tristare och tristare dag för dag.
Folk vill för h-te inte ha reklam i huvudet när de är mitt uppe i sin “daily routine”.
Oväntade och kreativa medielösningar är inte fel i sig, men när det blir svårare och svårare att andas ut i en reklamfri zon tröttar man ut och tråkar man ut konsumenterna. Då börjar kraven på förbud, på inskränkningar, på regler. Då går effekterna ner och då måste man annonsera mer.
Respektera folk och underhåll dem och/eller informera dem om ngt de har nytta av – så borde strategin se ut. Inte lura dem och exponera dem för skräp som de inte vill ha när de inte är beredda.