Rätt elak film, Gas Gussler, som mer får mig att fundera över hur Greenpeace människosyn utvecklats än på att byta bil. Eller?
Cingular har däremot gjort en intelligent copy för sin reklamfilm för “ungdomstelefonen” Go. Det tar ett tag innan man inser att allt är precis tvärtom. Liksom.
Den här filmen för ett italienskt non-alcoholic öl borde svenska ölfabrikanter titta på. Den anspelar på alla tänkbara fördomar som finns. Klockren helt enkelt. Fast paret borde nog gå i familjeterapi – de verkar inte vara på riktigt samma våglängd :).
BMWs film Kinetic Sculptures med konstnären/konstruktören Theo Jensen är för den sydafrikanska marknaden. Men den borde gå worldwide för den bygger på en oerhört vältänkt storytelling från Ireland/Davenport. Varumärkesbyggande av bara fan. Sen gillar jag BMW:s stringenta och uthålliga användande av ett ljudlogotyp tillsammans med den grafiska.
Nåt som mest känns flåsigt amerikanskt, trots sin flirt med filmen The Great Escape är H3s kontorsslavsflykt. Storyn har knappast någon som helst koppling till varumärket. Kasst helt enkelt.
En fokusgrupp får uttala sig om Dodge Caliber. Onekligen lite reklamnördigt. Bra? Näe…
Vi har sett det förut – bland annat IKEA har gjort det – en film som ser ut som en amatörfilm. Här är det sockerfri Sprite som förklarar att Friendship is overrated. Rätt kul men problemet är att det här skapar en osäkerhetskänsla om vad som är reklam och vad som är verklighet. Vilket inte nödvändigtvis alltid är bra för ett varumärke. Å andra sidan – reklam och verklighet är inte helt skilda saker ;).