USA har kommit mycket längre än Europa när det gäller att seriöst använda email som marknadsföringskanal. Trots att de minst är lika utsatta för spam väljer många företag att använda sig av mailen, vilket gör att det finns en mycket grundläggande kunskap om vad som funkar och vad som inte funkar. På ett seminarium där den amerikanska intresseorganisationen EEC berättade om den amerikanska situationen tog de bland annat upp möjligheten att bygga varumärke även i emailen och gav fem tips:
- Know your “brand-lationship”–the context of which your audience is engaged with your brand.
- Understand how your audience perceives your brand.
- Be aware of how your brand “appears” to others when it lands in the inbox.
- Establish and follow through with an engagement program.
- Have a disaster recovery plan.
Knappast speciellt omvälvande idéer men många företag verkar ofta glömma bort såna självklarheter när det kommer till online-marknadsföring och fr a hur email hanteras utifrån ett varumärkesperspektiv. Och all varumärkesstrategi borde egentligen ha en katastrofplan inbyggd. Problemet är att det är något som få kunder vill betala för, och att det ofta blir kontraproduktivt att försöka sälja in ett (positivt) varumärkesjobb och samtidigt säga “men om det skiter sig så…”
Ja det är fortfarande år 2006 många företag som dessutom inte ser den digitala marknadsföringen som en del av varumärkesbyggandet.
Utan tvekan har riskanalyser och katastrofplaner en negativ klang för många företag..
Tomas – http://www.trendency.net
Och svårigheten ligger i att jag, som planner och strateg, helt enkelt måste låta bli att påminna om att skiten kan slå i kaklet ibland – oavsett hur solitt ett varumärkesjobb är.