Toyota – en amerikansk bil

Toyota gör sin största reklamsatsning sedan man släppte sin Camry-modell 2001. Kampanjen går på $ 175 miljoner, att jämföras med tidigare $75 miljoner per modell/år i vanliga fall, och kommer att gå tungt fr a i amerikansk TV. Det intressanta är just att man väljer att göra om Toyota till en amerikansk bil – reklamspotarna byggs upp runt det faktum att Camryn sätts samman av amerikanska bilarbetare. Med sedvanlig amerikansk reklam-mumbo jumbo förklarar Saatchi & Saatchis Harvey Marco hur de tänkt:

“It is not in the brand’s culture to say, ‘Aren’t we great?’ So we asked the question, ‘When does a car become more?’ and built everything from that part forward, going from sheet metal to the emotional, bringing humanity into play.”

Kampanjen kommer, förutom TV-spotarna (som du kan se hos Adland) kommer man jobba med många andra delar, exempelvis genom “golvannonsering” av Camryns speciella fördelar för allergiker hos de stora apotekskedjorna – just där allergimediciner säljs. De kommer också att jobba med utomhusreklam i busskurer etc. (Brandweek)

Jag gillar tanken på att våga göra en sån positionsförändring – Toyota ger amerikanerna känslan av att den stolta bilindustrin inte är döende.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *