Bloggen Displaced Designer är till för att hjälpa folk i reklam- och designbranschen som blivit av med bostad och allt annat i samband med orkanen Katrina och översvämningen av New Orleans.
“We wish to help by offering these people a space from which to earn a living, to re-establish self-sufficience… to get back on their feet. With this in mind, we have started this resource – a place where displaced individuals can be matched with those of us with some extra studio/office space, a desk (or table), a computer/phone/internet connection, or a handful of square feet from which they can start to work and continue to earn a living.”
(tipstack från dab – läs mer på AdLand)
Även AIGA (American Institute of Graphic Arts) har skapat en tjänst för att hjälpa folk inom branschen.
Reklambranschen är ofta sedd som en rejält ego-bransch. Vi går och håller på våra jobb, och inte sällan är det lite taktik i alla sammanhang (jag och min svåger jobbar ex. på varsin byrå som reellt är konkurrenter om ungefär samma jobb). Det är ändå skönt att se Displaced Designers, och AIGA:s initiativ. Och tillsammans med den hjälp som människor på Bold eller på Adlist faktiskt ger varandra så är bilden av vår bransch som ego-fixerad inte helt sann.