Att försöka göra samma sorts reklam i som i andra medier är dömt att misslyckas. Åtminstone om man ska tro BBDO Europes senaste enkätundersökningar.
Jean-Paul Edwards är jobbar med framtidsmedia på Manning Gottlieb, inom OMD-koncernen. Han menar att traditionell in-your-face-reklam inte fungerar utan repellerar konsumenter när den hamnar i mobiltelefonen.
Däremot, med Gardenas interaktiva och integrerade marknadsföring i Tyskland som förebild, kan mobilen vara en viktig varumärkes- och imagekanal. Mobilen kan, rätt använd, vara reklamvärldens stora möjlighet. Det tror åtminstone Valerie Accary på BBDO Europe:
“It answers a need for a new media that is very personal, interactive and that people act upon.”
(International Herald Tribune)
Comviq och Svenska spel har använt telefonnummer som marknadsföring – att folk har fått ringa upp olika telefonnummer. Och olika klädföretag använder opt-in för att kunna skicka ut speciella rabatter till sina kunder. Men det är en oerhört lågfrekvent användning av ett media som har stor marknadsföringspotential – om det används rätt.
Rent beteendemässigt är mobilen något helt annat än vår inbox i mailprogrammet och för de flesta mycket viktigare än hemtelefonen. Att använda konsumenternas kanske viktigaste kommunikationsinstrument för att köra ut massreklam – en sorts mobil ODR – vore synnerligen korkat.
Tyvärr går teknikutvecklingen mot att sådana kampanjer kan komma att ske – och tyvärr kommer det ske utanför strategisk kontroll eftersom tekniken är enkel, billig och i början rejält uppmärksammad av mottagaren.
Mobilen är kanske det sista icke-reklambemängda mediet. Med konsumenter som uttrycker en stor trötthet inför reklam borde man vara försiktig med detta media och använda det vist (vilket ju ofta är en ren motsägelse när det gäller en stor del av branschen). Interaktivitet och hög grad av mervärde för konsumenten som väljer att ta emot kommersiella meddelanden är vinna-eller-försvinna.
Att mobiltelefonen kommer vara en självklar del av mediemixen är knappast någon högoddsare. Men varje personlig sfär vi väljer att “invadera” med marknadsföring desto snabbare bränner vi våra skepp om vi inte gör det på rätt sätt – utifrån konsumentens/mottagarens eget intresse.
Det finns få saker som gör mig så tvärarg som reklam-SMS. Vodafone har i två omgångar för sig att börja skicka ut reklam (mitt i natten!) med slutklämmen att man får ringa deras kundtjänst för att slippa mer skräp. Det är nog inte ett speciellt roligt jobb att ta emot de samtalen. Jag kommer definitivt att byta operatör om det sker igen.