Forth and Towne för kvinnor 35+

GAP utökar sin line med ytterligare ett butikskoncept: Forth and Towne som inriktar sig på kvinnor 35+. Tanken är att skapa ett mer moget GAP men därmed inte ta kunder från företagets premiummärke Banana Republic.

Bakgrunden ligger i att 39 % av kvinnors inköp av kläder sker i den målgrupp som GAP nu vill fånga in. (MSNBC.com)

GAP står inför en eventuell hård konkurrens med H&M på den amerikanska marknaden. Och till skillnad mot H&M som väljer att fortsätta att ha en bred målgrupp under samma märke väljer GAP att skapa nya varumärken utifrån målgruppsposition. Vilken som är vinnare? Osäkert. Vanligtvis brukar varumärkesteorin säga att GAP:s vägval är det rätta men just när det kommer till kläder så är det frågan om det inte är en väldigt dyr väg att gå. Istället för att som H&M kunna samordna reklam, appellera till både breda kundgrupper och nischade målgrupper så måste GAP separera sin marknadsföring och skapa separata försäljningsställen för varje märke.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *