Ett rökigt slag i luften

Det blir framöver en än mer striktare lagstiftning runt reklam för tobak. Det har folkhälsominister Morgan Johansson förklarat vara i riktning med WHO:s riktlinjer och diverse EU-direktiv.

Det blir därmed förbjudet att göra reklam för tobak utomhus eller i försäljningsställets skyltfönster. Endast “diskret” tobaksreklam får förekomma och då endast inne i själva butiken.

Beslutet beräknas bli taget av riksdagen i maj och den första juli träder i sådana fall lagen i kraft. (Ekot)

Det är nästan skrattretande hur folkhälsoministern och hans medlöpare fäktar med väderkvarnar. Utomhusreklamen för tobak är knappast ens synlig nu och att detta skulle skapa ett behov av att röka är fullständigt horribelt. Reklam för tobak sker inte via några “vanliga” media utan genom sponsring och produktplacering. Problemet för folkhälsoministern är att detta är nästintill omöjligt att komma åt. Bättre vore att se till att lagen om förbud mot tobaksinköp för unga under 18 faktiskt följs. Som det är nu pysslar regeringen med pappertigersproduktion.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *