Metro tappar mäklare

Metro Hus & Hem startade med buller och bång i början av förra året. Diskussionen var hur det skulle gå för fr a DN, vars inkomster på mäklarnas annonser var stora. DN valde att möta det hela med en faktakampanj där de använde spridningsargument och både SvD (som också drabbades hårt) och DN valde att lägga krut på att behålla mäklare och åtminstone få dem att satsa på både morgontidningsannonsering och Metro.

Nu börjar det visa sig att mäklarna återkommer till DN. Erik Olsson har gått över till att enbart annonsera i DN:

“… påpekar att DN som tidning är mer läsvärd och den är vald av sina kunder och att den når en annan publik och inte bara Stockholm och Mälardalen utan att den finns i hela landet.”

Metro har fått lov att minska sitt sidantal med mer än hälften under året och DNs annonsavdelning ser det hela som en ren arbetsseger. (DN)

Storstadens Mäklarbyrå väljer också att lämna Metro Hus & Hem till förmån för en stor satsning på annonser i DN Bostad. (DN)

Metro Hus & Hem blir samtidigt utsedd till Årets Tidskrift av Resumé ÅBT-jury. (Resumé)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *