Viral marketing – en myt

“for each successful viral effort, there are hundreds of failures.”

Nate Elliott menar att det finns en alltför stor tilltro till viral marketing. Han tar filmen The Anchorman som exempel, där Dreamworks försökte att marknadsföra den genom att skapa Friendster-konton för filmens huvudpersoner. Rollfigurerna hade självklart många kontaktnät men ändå – det handlade om promille av Friendsters hela population. Det som satte fart på interaktionen i dessa uppdiktade personligheters Friendster-konton var artiklar som berättade att man försökte med viral marketing.

Frågan är snarare – vad är det som gör en viral marketing kampanj framgångsrik? Det är knappast viral marketing när det är traditionell PR och annonsering som skapar ‘buzz’. Slutsatsen blir att det är media som blir själva målet för viral marketing. Trots att grundidén är att skapa impact med hjälp av det faktum att någon man känner har högre cred än en annons eller reporter. (ClickZ / Experts)

One thought on “Viral marketing – en myt

  1. dabitch

    Bra artikel.
    Älskar hur de beskriver författaren på slutet; “Nate also maintains an online marketing weblog.” Var skulle den annars vara? ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *