Upplevelseindustrins sista utpost

Nyheten om att den första helt kommersiella nästan-rymdfärden (de åkte precis under den höjd som forskarna menar är gränsen till rymden) genomförts över Mohave-öknen ger implikationer på en ny riktning av upplevelseturismen. (Indiana Gazette)

“You really do get the feeling that you’ve touched the face of God when you do something like this”

Pilotens uttalande är kanske symptomatiskt för upplevelseindustrins utveckling. Man vill nå så högt, så långt, så djupt som möjligt och man är beredd att betala för det.
Det finns många olika upplevelseturismer: allt från valsafari till att göra guidad resa genom något ghetto. Sales proposition är att det är något utöver det vanliga och att det är lärorikt.
Det intressanta blir när man frågar sig var gränsen går för vilka upplevelser människor söker. Upplevelseindustrin bygger på människans behov av kickar; adrenalinkickar och dopaminrush. Det är en prekär väg att gå eftersom kickandet innebär en tillvänjning och sökande efter starkare kickar. Större njutningar och mer fara för att få adrenalinet att rusa.
Hjältar blir de personer som utmanar naturkrafterna och den egna kroppens begränsningar: i Sverige har vi Skinnarmo och hans kvinnliga motsvarighet i Chlumska, och David Blaine vars blandning av extremt trolleri och extrema utmaningar på New Yorks gator skapar en hjältekrönika av bibliska proportioner. Gänget bakom Jackass-serien, där målet är att göra det mest otänkbara och galna skapar efterföljare både hos unga vildhjärnor och i reklamen (Toyotareklamen där de testar massa galna idéer är klar Jackass-tradeoff). Robinson, fångarna på fortet och Big Brother handlar också om att uppleva och utmana sina gränser.

“Mitt ansikte kan du inte få se, ty ingen människa kan se mig och leva.” (2 Mos 23)

Eftersom jag har en bakgrund som teolog blir pilotens uttalande en varningsklocka. Hur långt kan vi gå innan upplevelserna blir oss övermäktiga och gränsen suddas ut?

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *