Subway faller från Fallon

Mer som JLoAffleck än Pitt♥Aniston

Ett exempel på hur det kan gå när kunden gör ett dåligt pitcharbete är samarbetet mellan Fallon och restaurangkedjan Subway. Fallon, som är en kreativ byrå i Publicis-nätverket och kända för att göra “edgy” reklam vann en rejäl pitchomgång mot bland annat Wieden+Kennedy, Deutsch och GS&P om kontot med en mediabudget på $220 miljoner.

Subway ogillade kampanjerna i början av samarbetet och ville ha mer traditionella produktinriktade reklamspottar, något kreatörerna på Fallon knappast ansåg vara kul. Lite åt “Re-invent Beethoven“-hållet från Subwayhållet. Citaten från kombattanterna visar mer än nog problemet:

“They do a lot of great work and we like them. It just got to the point where we were not getting the work we need.” Chris Carroll, marketing director på Subway.

“What works great with Fallon is when the client and Fallon are in each other’s heads, and magic comes out. We didn’t seem to be able to get into each other’s heads on this.” David Lubars, VD och executive creative director för Fallon i Nordamerika. (The New York Times)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *