Guldgenerationen: branschen lär sig aldrig?

“Advertisers still focus sponsorship dollars toward 18-to-34-year-olds, ignoring the fact that the Baby Boomers still think of themselves as the Woodstock Nation and control most of the cash.”

Som bevis finns Norah Jones och filmen “O Brother Were Are Thou” som har haft försvinnande små marknadsföringsbudgetar men slagit stort. Tyvärr är attityden liknande när det handlar om Internetannonsering och kanske än värre: inom branschen – både reklamköpare och de på byråerna som fastnat i ett printtänkande och ser Internet som något ointressant och möjligen som ett tillägg till den “riktiga” marknadsföringen.

“Things are even worse in the area of email marketing. For all of the public hand-wringing over spam, what’s been ignored in the media, and–my guess, in conversations between agency and marketer–is that email is amazingly effective.”

Detta har bland annat olika kreditkortsföretag visat: USA Platinum Card, ett företag med fler stämningar än Martha Stewart men också mer webbtrafik än VISA (-332% feb 2004) och Mastercard (-110% feb 2004). Tillsammans. Även de två stora kända drar mest webbtrafik via sina mailkampanjer, men de har också träffar via sökmotorer och att människor går direkt till deras sajter, USA Plat. har nästan enbart trafik genom sina email-kampanjer.

“here is the point: rather than run from email and condemn it as the tool of spammers and con artists, study what is working for those with stronger stomachs. Find out why people will flood to an unknown brand instead of ones that have spent billions on brand identity because of the power of an email offer. Ask yourself: What do they know that you don’t?”

(MediaPost)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *