N-gagereklam använde riktig mordplats

Nokias reklam för N-gage, där olika platser sätts i samband med delar i ett spel har visat sig vara alltför sann:

“Under a picture of a footpath in the Sighthill area of the city where 25-year-old Dag was left to bleed to death, the advert said: “This is where I got a good beating.”

Reklamen har blivit borttagen från rotation då det visade sig att platser som visades i reklamen var faktiska platser där ett mord på en ung man skett liksom att bilden på gravplatsen var hans begravningsplats.

“”We would like to express our apologies to the few people who were offended by the advertising campaign. This was not the intent.” Scotsman.com News – Scotland – Watchdog bans ads featuring site of asylum seeker’s murder

“Duh?!”

Som om detta inte räckte visar siffror från tyska GDK att Nokia tappar stort i mobiltelefonförsäljning i Sverige. Från att ha sålt mer än hälften av alla telefoner har man en marknadsandel på bara 36%. Det är Sony Ericssons satsning på kameramobiler och en aggressiv prissättning som spöat Nokia rejält. Det faktum att Sharp och Samsung också släppt bra telefoner har gett Nokia huvudbry.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *