Förlorade ägg

DR

I klassen för “jag ?ä sedd”-reklam såväl som “helvetesjävlaskitpappersinsamlingsskräp”-reklam vann Lowe Brindfors med kampanjen för Folkoperans “Maskeradbalen” – en väntad vinst om ni frågar mig. Playground Outdoor Equipment Store (Åkestam.Holst) vann silver.

Internet

Uppdragsgivare till årets guldäggsvinnande bidrag: Vin&Sprit Absolut Spirits. Springtime och pixShift är vinnande byråer. Silver till Volvo Personbilar Sverige för “Volvo V70 Sports Tour” (Forsman & Bodenfors och KokoKaka Entertainment I tiden AB) och Milko för “Live i Lasses lada” (Farfar). (Resumé).

Radioreklam

I bakvattnet av kommersiell radios svettningar över dåliga reklamintäkter vann Canal+ “Inga reklamavbrott” vars byrå Storåkers McCann sopade hem ännu ett Guldägg och så även producenterna Delorean. Silver gick till Alkoholkommittén (TBWA resp Delorean) och till Systembolaget “All helgona & Lucia Anti-Langning (Forsman & Bodenfors och Delorean). Helt klart kan man gissa att produktionsbyrån Delorean tog in champagne på efterfesten.

PR-klassen

I den klass som kan vara svårast att egentligen veta “vad” som gjorts vann i alla fall Åkestam.Holst för sina “Ovanligt kraftfulla…(samlade kampanjer)” för Pause Ljud & Bild. Silveräggen till Kent “Kent 6/6 2003” (New®), Coop Konsum “Burägg” (Lowe Forever Draft) och Playground Outdoor Equipment Store (Åkestam.Holst) var fick ducka.

Grafisk design

I klassen för “saker-som-bara-branschmänniskor-blir-till-sig-över” vann New® för sitt jobb med Kents konsert 6/6 2003. Silver vanns av Arctic Paper “Wood on Wood” (Happy Forsman & Bodenfors), V&S Group “Bulgariska viner” (SWE) och Wetterling Gallery “Jasper Johns” (TBWA).

Slutsats

*gäsp* Hoppas festen var kul. För pristagarna var knappast några överraskningar. Till nästa år kan man hoppas på Cancerfondens “försvinnande” människor, Volvos viral om “Mysteriet på Dalarö” och lite nytt fräscht blod. Plus att det känns mycket intressantare att invänta 100Wattarna för att inte tala om bold.se’s “Svettdroppe”. Ett stalltips är att Level (Absolut Vodkas premiummärke) kan vara en stark konkurrent om Internetägget 2004.

Hans Sydow är besviken på vinstlistan:

Guldägget reflekterar en bransch i kris. Det är Hans Sydows slutsats utifrån vinnarlistan. Men bilden är inte helt rättvisande, menar Sydow som ger juryn skulden för att inte i tillräcklig utsträckning premiera nyskapande reklam.

Ett av de exempel som han ger är ICA som är effektiv reklam men knappast nyskapande för tredje året i rad. Sydow, som är relativt nytillträdd ordförande i Reklamförbundet, ska nu se till att förbundet – som är huvudman för tävlingen – utreder hur det hela kommit att gå så fel. (Resumé)

Även Hans von den Brink på Dagens Media menar att det hela känns oerhört inskränkt när det är de rika annonsörerna som tar hem höjdarvinsterna. (Dagens Media)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *