Bostongurka i rätten

Felix fortsätter att försöka få skydd för sitt varumärke Bostongurka trots att lägre rätter har menat att Bostongurka har kommit att bli ett generiskt ord och därmed kan det inte skyddas. Enligt Felix skapades namnet på följande sätt:

“Gurkmixen började tillverkas i Eslöv 1951. Det var Herbert Felix som tycket att det var ett slöseri att slänga alla gurksnuttar. När han var i USA upptäckte han gurkröra, och provade sig fram till ett recept när han kom hem. En namntävling utlystes internt, den vanns av hans sekreterare.”

Enligt Felix informationsdirektör är striden mellan Felix och företaget Björnekulla en skillnad i tolkning av EG-domstolens prejudikat: att domstolen ska ta hänsyn till uppfattningen bland slutanvändaren och leden dessförinnan, vilket Felix menar är handeln och leverantören medan Björnekulla menar att det är konsumentens uppfattning som ska gälla. (Dagens Media)

Jag undrar om Felix verkligen gör rätt när man driver en varumärkesfråga så pass långt – åtminstone när det gäller ett så pass degenererat varumärke som Bostongurka. Det finns en fara att striden också blir mot konsumenterna, att man gör konsumenten “dum” som kallar all sorts gurkmix för Bostongurka. Inom branding-branschen finns ibland en lite stelbent syn på varumärkesskydd, åtminstone när det gäller varumärken som blivit generiska (som Jeep, Jacuzzi och Bostongurka). En konsument gillar inte att bli skriven på näsan. Kanske vore det bättre för Felix att satsa på att sälja in att deras Bostongurka är Originalet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *