Gyllene Hästar gick till Ejendahls i B2B, byrå Ehrenstråhle, till Idre Fjäll och byrå Spenat, och till Region Dalarna och byrån Bangalore (enda dalabyrån som vann).
En intressant utveckling. Det visar att det inte längre finns en regional bransch som använder varandra – företagen jobbar med byråer oavsett var de ligger. Vilket bör få oss byråer att jobba på ett nytt sätt – att inte stirra oss blinda på regionen och de företagen utan arbeta utifrån vad vi kan göra för varje företag.
Uppdatering: Ibland blir det roligt när man tar saker ur sin kontext. Kanske borde MiD använda Jan Nords uttalande:
Dalarna behövs nog också. Man kan inte alltid göra rätt. Jag tror det vore bra om man också vågade göra fel ibland.
Visst finns det fortfarande en regional bransch där man använder varandra. Att “all” business är lokal är en gammal “sanning” och den brukar gälla de flesta områden. Kort geografiskt avstånd mellan parterna har borgat för mental dito.
Men jag håller med om att någonting har hänt och framförallt håller på att hända. Merparten av våra stora kunder finns exempelvis i Stockholm och flera andra på mindre orter. Några partners hittar man i Dalarna. Bara en sån sak.
Kanske har den ökande nätnärvaron och det sociala medielandskapet bidragit till att krympa landet. Att man lättare hittar folk på samma våglängd och virke än tidigare, oavsett var de bor.
lord Fredruk’s last blog post..Reklambyråer som tackar nej till reklam.