För speakers och annat: facebookstockholm.wikispaces.com
Kolla in livestreamarna på Bambuser.com.
Först en sväng om Jonas Nyvall om Myspace. Vad är skillnaden mellan FC och Myspace: what you are vs what you dream of.
The future: mer personlig, mer mobil (portabel) och mer kollaboration. Ett developer galleri har precis öppnat. Developer.Myspace.com. Tre olika API: open social, REST och Action Scripts.
Den finansiella planen för utveckling: 100 % till utvecklarna.
Regionalisering är intressant för Myspace.
Min upplevelse är ändå att MySpace går till att bli mer lik Facebook?
Mattias Östmar har fått ett gig för MySpace :D
—
Intressant koll: jaikunördar har uppenbarligen nästan slutat att använda Facebook.
Brit Stakston från JMW. Ger en bakgrund för både sin och faktiskt en sorts waybackmachine för att minnas att det inte är så länge sedan CD var grejen. Upplever sig som en guide för företag och guida dem genom och från sin skräck för sociala medier: internet är wild west with no moral, brist på kontroll och rädda för negativa kommentarer.
Menar att Facebook har förändrat medvetenheten och insikten hos företag på ett positivt sätt. Men fortfarande är de kulturella skillnaderna stora mellan digital immigrants and digital natives fr a när det gäller transparens. Att många läser ex bloggar och liknande med mycket analoga värderingar och det innebär att det kraschar.
Genom små steg och pushing the limits så kan man få företag att faktiskt bli mer transparenta. Allt handlar om flexibilitet och inte att det finns endast en lösning. Se möjligheten i att medierna är mer nischade än tidigare och hur man ska kunna använda det.
Bringeusaffären kommer upp och utländska studenter är lite förvånade över att det hände i Sverige. Brit gillar inte att han gjorde en sån pudel.
—
Annika Lidne. Förklarar att hon egentligen är rätt neutral när det gäller Facebook men förklarar ändå att hon ska prata om vad som inte är bra. Hon går tillbaka till Walled Garden och AOL som den första av dem. Walled Garden fungerar inte även för Facebook. Inte intressant vare sig när det gäller att inte kunna söka men också utifrån värderingarna. Ett antal problem: Scobles gräns för vänner, Beacon såväl som att inte kunna använda sina grejer utanför – problemet data portability. Och sen? Det är egentligen byggt för att vara en Fun Wall. Konversationen var inte tanken från början. Det som social media handlar om idag. Jämför Reklamförbundets grupp med exempelvis vissa diskussioner på Jaiku. Trend sensitivity innebär att bakslagen kommer fort. Det innebär att företagen som satsat på Facebook känner att de inte når den effekt som de tänkt. Trad. bannerreklam på Facebook är egentligen en dum idé eftersom folk är där på grund av andra saker. Social media går mot mer individualisering och individualiserade sociala medier som har en mer nishad användargrupp. För att välja ett media måste man kolla målgruppen väldigt noga.
Annika menar att sociala medier är kvinnornas revolution på nätet. Bloggandet är kvinnornas. Registreringen av domäner görs mest av kvinnor idag.
En i publiken undrar varför Annika hon bryr sig eftersom hon inte gillar Facebook. Annika påpekar att Facebook kunde vara bra. Om man inte gjort det man gjorde. Typ.
Andie lyfter upp möjligheten att synkronisera mellan online och offline.
—-
Gabriel Sundqvist från Pronto om Rosa Bandet på Facebook. Ungefär samma snack som på Disruptive Media 07. Han får dock frågan om vad han hade velat gjort om det funnits en budget skulle han velat använt sina buzzare. Lite siffror: värdet närmare en mille, givande 500140 på 30 dagar.
—-
Peter Arvai från Mobispine, en nyhetsläsare. Har gjort en Facebookapplikation och vad de lärde sig av det. Pratar mycket om själva applikationen som de plockat in i Facebook. Problemet är bland annat de konstanta förändringarna i Facebooks API. Mobispine jobbar med göra mashups.
Få installerar applikationer i sin mobiltelefon.
—-
Hur tjäna pengar på Facebook? David Haddad, Spontu. Riskkapitalister gick in och satsade pengar på utvecklare. Ett mikrolån ges till små utvecklare. Samtidigt är det knappast säkert. Få har kommit in i Facebook och kunnat visa effekt och framgång. Några har fått exempelvis iFamily, SocialMedia, Courses och Causes.
Ger exempel på sånt som han tycker är bra. Sponsring är vettigt: exempelvis Superpoke, Zombies, Cities I’ve Visited.
- Brace for business
- Native Monetization Models
- Answer with analogies
Jag pratade (kommer lägga ut dem senare). En riskkapitalist tog över och jag missade det hela. Men han förklarade att han kollade in stickiness.
—
Björn Falkevik tog nya rekord att bambusa.
Mahesh Kumar, en av FacebookSthlm Garage grundare, har livebloggat en del. Även Lotta H har skrivit en del.
Den som livebloggat mest genomgående är Månhus. Tyvärr har han inte taggat dem så ni får kolla runt själva.
Tackar för en bra sammanfattning.
magnus’s last blog post..Hemnet vs Booli – The debate creates press
Pingback: Veckan som gick | Same same but different
Pingback: Veckan som gick | Same same but different
Pingback: JMW Kommunikation » Blog Archive » Brevets återkomst i Facebook?