Föreläsare: Hans Lejström, Trive/Getupdated
Hela hans (tänkta) presentation finns här. Film och slideshare finns här
Varumärken diskuteras av konsumenterna. Exemplifierar med TeamSugar och H&M.
Hur hittar konsumenten kunskap om varumärken -> informationen finns på icke-företagssajter.
Konsumenter påverkar andra konsumenters köp – genom rating, recensioner. Allt är precis som förut – men digitalt, större räckvidd och med större träffsäkerhet.
Vad sker på Internet?
’95 – person 2 person entusiaster “familj”
’00 – company 2 all “besökare”
’05 – person 2 person 2 many persons virtual DNA-string (virtual space) “vänner”
I princip måste man vara bäst på alla områden. Intressant är när Hans visar på hype-kurvan utifrån Gartners mätningar.
Han visar ett antal case hur det började jobba med community. Och vi får veta att Lantmännen tänker börja med communityprojekt. Ger också exemplet på betan för Community of Sweden. På kvällen i baren berättar han också om hur hela utvecklingen av CoS skett helt transparent via en development-blog.
Sociala objekt är något man kan förhålla sig till. En sång (last.fm), video (youtube), event (evnt.org), foto (flickr), artikel (lektion.se), bokmärke (digg), blogg (vox), date (woome) osv…
Självklart finns det en utmattningsgrad för vissa: “linking out after two years of LinkedIn”.
Intressecommunities är mer än bara en face book. Ex.vis Repti.net som gjort en fantastisk resa med rätt enkla medel.
Det visar sig att det ofta är snackisen som är intressant. En bra community är byggd utifrån att den mest intressanta infon blir mest synlig. Samtidigt byggs det även en long tail i communities, allt är intressant för någon. Tag-browsing handlar om att skapa kunskap och ny information som skapar därmed premiuminnehåll.
Annonsmarknaden är nu social. Äger man en målgrupp så skapar man en långsiktig relation alternativt att man köper målgruppen.
Communities är kundcentrerade: kärnan i relationen mellan företag, innehåll och konsument. Det blir därmed ett sorts prickskytte. Communityn handlar om marknad & kommunikation. Man måste därmed förstå skillnaden mellan “marketplace” och “marketspace”. Communityn innebär möjlighet att kontrollera flödet av konsumenterna.
Hur använda informationen? Det är nästa idé för Community 2.0: tillgänglig information – community DNA, händelsestatistik och data mining. En community kan filtrera användarna.
Give-to-get. Skapa en lönsam relation som är för båda. Communityn är stark på attrahera och lojalitet.
Vilken bra sammanfattning! Hade inte gjort det bättre själv.
Min presentation kan laddas ned på länken ovan.
Mvh
Hans Leijström