Låna en planner och skugga den

APG har tillsammans med MCXL haft en workshop hur APG Sweden kan marknadsföra planningyrket. Många roliga idéer men väldigt många som känns rätt traditionella. Det jag mest saknar är grunden: hur i helskotta få folk att fatta vad planning faktiskt är – för visst: att informera studenter är en sak men faktiskt är det många gånger så att vi måste börja i själva branschen, och framförallt gentemot kunderna.

Så vi har en del att göra.

Ett steg kan vara att helt enkelt använda adliterates Richard Huntingtons postning No More Mr Nice Guy, som Dan postade på APG S-blogg till dogmatiskt rättesnöre. Han gör också en sorts sammanfattning i kommentarerna:

You see it doesn’t matter how you deliver effectiveness as a planner but it does matter that you see it as your responsibility.

Bigmeanstreak gör också en skön bitchslap i desamma:

Planners who don’t contribute to, understand, and take responsibility for effectiveness aren’t planners and should be immediately replaced with a) proper planners or b) creatives

Daria fortsätter att lägga upp en självklar men ack så viktig definition:

In my eyes the planning job is about creating the change in people’s behaviour, this is our destination and we should never lose it out of our sight. Otherwise, we are doing the wrong job or no job at all. Planners need a clearly defined route that will take brand from A to Z (to put it simple) and it is crucial to have Z and other anchor points on the route clearly defined. My experience is that many of us are in pursuit of creative idea for idea’s sake. There is lots of talk about creativity and not much thinking about where the idea will take the brand.

Läs. Njut. Tänk. Gå ut och skapa reklam.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *