Dagens snackis = dagens viral?

Idag har det skrivits mycket om [[Justine Ezarik]] och hennes 300-sidiga teleräkning från AT&T för hennes iPhone. Och hon har lagt ut en film på YouTube. Det intressanta med den filmen är ändå slutet. Där statas meddelandet: “Använd e-billing. Spara skogen” och blogadressen tastyblogsnack.com (hennes blogg – som verkar vara totalt nere på grund av all trafik). Och vänta – plötsligt ser man att Justine Ezarik inte är något annat än… hm… en som gärna berättar hur man gör virala videos… Och hon är rätt vanligt förekommande på YouTube. Och onekligen kan man fundera över vilket av e-billingföretagen som betalat henne för att få sån här schysst PR (i det här fallet från Macworlds rewrite):

Justine har nu valt att byta till e-faktura, så förhoppningsvis tar det nu lite längre tid innan jordens skogar försvunnit helt.

Eller hur AT&T inser att det gör ont att göra fel: How many trees did your iPhone bill kill?

Det här visar kanske att journalister måste göra sin hemläxa lite bättre. Fast det är klart – som marknadsförare blir man ju rätt glad när man inser att journalister inte riktigt tar sig tid att kolla upp “den där amatören som säger något”. Allt kan vara reklam. Antingen för någon som sponsrar Justine, eller för hennes egen show: iJustine.
Välgjort stunt.

IDGs Carl Grape gör en intressant vinkling, vilken visar att IDG ännu inte förstått det virala i Justines (eller tagit reda på vem hon faktiskt är) film:

Bloggaren Jusitine Ezarik var en av dem som startade hysterin kring Iphone-räkningarna, och åtnjuter nu sina 15 minuter i rampljuset efter att hon laddat upp en video där hon packar upp en 300 sidor lång Iphone-räkning ur AT&Ts kartong.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *