Den omtalade undersökningen har fått Sveriges Annonsörers Anders Ericsson att gå i taket.
Av de 284 börsnoterade företagen är det bara 58 som återfinns på Sifo Medias lista över de 1 000 största annonsörerna. Och bland våra 10 största annonsörer finns bara två börsnoterade företag.
Anders Ericsson menar att det är snett att fråga företag som är stenhårt inriktade på B2B-marknaden om säljmarknadsföringen. Och tyvärr kan man lugnt säga att undersökningsföretaget PMP Marknadskonsult och deras talesman Juhler gör en riktig usel pr-insats:
Den akademiska definitionen av marknadsföring är att det handlar om att skapa efterfrågan, och det gör alla företag. Har man inte det klart för sig som vd på en annonsörförening så har man stora brister.
Och sedan vänder denne person på en femöring och menar att ett bredare urval säkert skulle gett andra siffror. Det allra mest surrealistiska kommer i hans försök att ändå rädda ansiktet:
Men börsbolagen är intressanta för att de är resultatdrivna. Och det är många privatpersoner som berörs av undersökningen eftersom de satsar pengar i börsbolag.
(Resumé)
Ericsson har mest rätt men ändå lite fel. Självklart vore det mer intressant att få ett bredare urval än det som PMP valt. Men undersökningen visar ändå att branschen, inklusive Sveriges Annonsörer, gjort ett rätt uselt jobb att visa på effekter av marknadsföringen. Och ser man på Hilanders och Ehrenstråhle så är knappast B2B-marknaden ointressant.
Men Juhlers sista uttalande är fan huvudlöst. Han menar att företag som inte är börsnoterade inte är resultatinriktade. Det vill säga: alla företag, även om man är aktiebolag, som inte är med i börsen är relativt ointresserade av sitt eget resultat och därmed uppenbarligen lättlurade när det gäller marknadsföring. Ett sånt jävla skitsnack!