Hendrix har inget med vodka att göra

Det är inte bara sorgligt utifrån det faktum att Hendrix dog, alltför ung, just av sitt missbruk av tabletter och sprit utan också att det helt enkelt är riktig usel branding det handlar om. En släkting har valt att försöka göra sig pengar på att använda kända egenskaper hos Jimi Hendrix för att kränga vodka vid namn “Hendrix Electric”.

Flaskan är purpurfärgad […] föra tankarna till Hendrixlåten “Purple Haze”. Det är inte vilken soppa som helst utan “inspirerad av Hendrix påhittighet och artisteri”, heter det i marknadsföringsmaterialet. Etiketten domineras av Jimi Hendrix patenterat vildvuxna kalufs…

(DN tips från ML)

Det här är problemet med många försök att använda starka personliga varumärken för att kränga produkter – man går för nära men ändå inte ända fram. För i det här fallet skulle det varit självklart att använda Hendrix briljans och koppla det till produktens tillkomst. Och självklart använt ordet “Experience” istället. Men att sätta namnet rakt på, och försöka att skapa ett märke som helt enkelt saknar trovärdighet gentemot det varumärke som ska användas för att stärka kommunikationen visar helt enkelt på dålig branding liksom att det saknas en positiv relevans mellan Jimi Hendrix och vodka. Det handlar om “fulbranding” och kortsiktigt tänkande.

4 thoughts on “Hendrix har inget med vodka att göra

  1. Admin Researcher Post author

    jmeister. Du får säga “du” till mig.
    Och för övrigt undrar jag: kan du läsa?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *