Efter gårdagens frenzy runt Apples keynote där fr a iPhone var det stora samtalsämnet har nu namnet blivit en het potatis. Cisco har redan en produkt på marknaden med det namnet – en trådlös telefon kopplad till nätverk. Under flera år har de båda företagen diskuterat runt namnet men inte kommit fram till någon deal och nu väljer Apple att ändå gå ut med samma namn – med argumentet att de två produkterna inte är inom samma segment. Apples ståndpunkt förklaras av deras talesman Steve Dowling:
We are the first company to use the name iPhone for a cell phone and if Cisco wants to challenge us on it we are very confident we will prevail. There are already several companies using the name iPhone for voice over IP products. We believe Cisco’s U.S. trademark registration is tenuous at best.
Problemet enligt andra immaterialrättsadvokater är att Cisco har namnskyddat iPhone i en bred kategori:
computer hardware and software for providing integrated telephone communication with computerized global information networks
vilket gör att det hela nu blir en rättsprocess, och chansen är stor att iPhone kommer heta något annat när den väl börjar att säljas ((Den kommer i USA kosta $500 och vara knuten till telco-bolaget Cingular. Jobs och Apple vill inte slå undan benen för sin egen iPod. (New York Times Blog: Bits via Beta Alfa)). (Bloomberg.com: Worldwide via IDG.se)
Samtidigt, ett argument som jag också funderat över, Apple menar att de “äger” i-prefixet inom dator- och kommunikationssegmentet. För om något har ett “i” som prefix är det knappast något annat än Apple som kommer i konsumentens tanke. Problemet för Cisco är helt enkelt att det kanske helt enkelt är en black om foten för dem själva – och alla andra som räknat med att kannibalisera på framgångarna med iPod, iMac och liknande. Konsumenten tror att det är en Apple-produkt, och blir knappast glatt överraskade när de inser att så inte är fallet. Så frågan är om Ciscos envisa och lätt snåla hållande på namnet egentligen innebär ett sämre utgångsläge för Ciscos varumärke och konsumentrelation.
Jag köper i och för sig att Apple äger “i” prefixet men ur mitt sätt att se det så har ju knappast Apple tagit något sjumilakliv vad gällande kreativitet kring namnet på den nya “telefonen”. De borde kanske tagit sig en funderare kring detta innan de valde att trycka ut en produkt med ett namn ett barn hade kunnat komma på.
Med ett ballare namn hade de förmodligen lyft diskussionen kring om det är en kamera, mp3-spelare eller en telefon jag håller i numera. Nu när de hade chansen, varför tog man inte den?
Vad säger du?
Jag ser ingen anledning att inte använda det självklara “iPhone”. Men visst – om man reinventar alltihop borde man intagit ett helt nytt marknadssegment – vilket å andra sidan är försent. Så deras val känns helt enligt Sun-Tzus marknadsteori: titta på konkurrenternas starka sidor, och anfall där de är svaga.