Det senaste årets värsta buzzword är antagligen “user generated”. Nu börjar också de idéer som vissa företag använt som en sorts relationsmarknadsföring att omskapas till företagsidé. Företag med Web 2.0-namn som Spot Runner, PayPerPost, PayPerClip, Current TV, BrightCove, BrandWizard, Google’s AdSense for radio and newspapers, precis som YouTube och MySpace kan distribuera och ge konsumenterna möjlighet att skapa reklamen för företagen. (Brandweek)
Chris på AdJab tillhör dem som ser användargenererad reklam som en verklig möjlighet för företag och som ett reellt hot mot reklambranschen:
There’s a crisis they’re facing in a new media world where consumers sometimes create better ad messaging, companies are looking for specific tasks to be performed as opposed to all-encompassing media planning and the tools to do all of that are cheaper than ever before.
(AdJab)
Varför vara oroliga? Inte speciellt om man som byrå väljer att bygga kampanjer på en strategisk plattform. Vilket åtminstone jag anser vara fullständigt nödvändigt för att på lång sikt få full effekt av ett varumärke, och de investeringar som kunderna gör i sin marknadskommunikation.
Snarare se hur vi kan använda oss av den nya mediemöjligheten och möjligheten att, precis som flera redan gjort, använda det i att stärka relationerna med personer som gillar varumärket.
Jag tror också att användargenererat material inte kan användas överallt, diskussionen runt användargenererat innehåll liknar i mångt och mycket den under ’97-’99 lätt feberaktiga tron att en webbsajt kunde omskapa ett företag. Fr a så handlar det om att kunna kontrollera flödet. Att släppa kontrollen över företagets profilering innebär att man har få möjligheter att styra kommunikationen och varumärkets imageuppfattning – det räcker med att vi vet att buzz och WoM är både möjligheter och hot, som vi inte kan styra.
(Ett längre paper om user generated kommer framöver.)
Pingback: Beta Alfa » Hur skall reklambyrÃ¥er se pÃ¥ reklam som skapas av kunderna själva?
Webben blir mer social och användargenererad hela tiden. Användarna fick ett lillfinger och tog hela handen. Detta kommer såklart at sprida sig. Tror inte att reklambyråerna skall känna sig helt säkra…
Fast David. Då tycker jag du gör ungefär samma tankefel som Chris på AdJab. Användare har inte tagit någonting som de inte getts. Av någon som sedan kunnat kapitalisera på det. Gratis är inte alltid fritt om man säger så.
Och nej, jag tycker inte att webben är mer användargenererad idag än förut. Däremot så har webben (eller internet som jag hellre kallar det då att prata om webben är att prata om ett protokoll) blivit mer av ett vanligt medium – det är inte längre något “hett” utan en del av livet. Vilket innebär att det som händer där uppmärksammas på ett annat sätt idag än för säg tio år sedan. Eller fem. Eller till och med två år sen.
En fråga som många inte ställt sig är: vill alla ha användargenererad reklam? Eller tycker alla det är kul med amatörinnehåll? Jag är inte så säker på det. Jag tror att man i den här diskursen gör samma fel som reklambranschen gjort när det gäller att välja generell målgrupp: man stirrar sig blind på män 15-40 år och missar att de är de som kanske bara är trea när det gäller såväl köpbeslut som ekonomiska möjligheter.
Jag tror helt enkelt att användargenererat innehåll i marknadskommunikationen har sin plats i vissa former av kommunikationen men inte i andra. I en sorts bredkanalig reklam blir det i längden en kul grej att ta till men knappast något som kommer att slå ut byråproducerad reklam. Däremot finns det en viktig plats för användargenererad reklam inom den virala marknadsföringen – helt enkelt för att innehållet passar distributionsformen. Media is the message håller fortfarande.
Nästa fråga som få verkar ställa sig: är användargenererat innehåll egentligen något nytt? Precis som med den upphetsade stämningen runt WoM så känns användargenererat innehåll som gårdagens innovation – men som media och vissa popreklamare insett finnas till och försöker att skapa till ett nytt format.
Pingback: Tankar kring… » Användarskapad reklam
Pingback: Tankar kring… » CGMs inverkan på reklambyråer