Telia är bra för pedofiler?

Pash funderar över Telias senaste reklam där en slemmig äldre herre bjudit ut dottern i familjen. Vad är det där? Jag funderar själv och för min del känns det som ett totalt hjärnsläpp. Kan nån på Storåkers förklara konceptet? Det hela ger en väldigt dålig smak i munnen.

Related Posts

21 thoughts on “Telia är bra för pedofiler?

  1. Martin

    Det måste ju vara förledet i en längre kampanj, något menat att få oss att undra och spekulera och förhoppningsvis tänka på Telia ända tills den humoristiska förklaringen till detta mysterium kommer om några veckor.
    Men precis som du säger, det blir bara pedofilkänsla över allting. Man undrar liksom bara… VARFÖR?!
    Helst med något lite desperat i rösten.

  2. Jimmyroq

    Att det inte alltid är som det ser ut att vara? Att folk inte ska dra förhastade slutsatser, utan ringa och kontrollera fakta? Kanske är reklamen långsökt, men att öka folks känsla för kritiskt tänkande är ju inte fel…

  3. Admin Researcher Post author

    Jimmyroq. Nu är du mer än lovligt naiv. Det är reklam – det är inte utbildning i att vara samhällsmedborgare.

  4. Dabitch

    Äldre herre? Jag tippar at det är hennes kusin eller nåt annat oskyldigt. Vad kan han vara, tio år äldre på sin höjd? (Om hon skall vara arton, han 28?)

  5. Fantastiske Fredrik

    Det är roligt att de försöker försvara det med att han ska vara under 30. Stackars den 30-åringen i så fall… inte så fräsch. Inte fan skulle en tonåring dejta en sån pensionär. Kan det vara så att den här filmen snarare har en hel del med kreatörernas egna fantasier att göra…

  6. Fantastiske Fredrik

    Fint eller inte… uppskattar inte reklamen. Din egen kritik är förstås ofint politiskt korrekt? Som är finare att vara?

    Med “de” syftar jag på Telia (se artikel i Dagens media).

  7. Erik

    Blev faktiskt också förvånad över Telias minst sagt udda typ av reklamfilm. Förhoppningsvis kommer det en uppföljare inom kort som förklarar den. Om inte, är det obehagligt och vulgärt.

  8. Admin Researcher Post author

    Jag kritiserar inte FF. Jag relaterar. Gå och gnissla någon annanstans. Ditt inlägg skrevs som om du hänsyftade till dab:s inlägg – du kan inte förutsätta att alla hinner läsa blaskorna… vissa av oss jobbar.

  9. Jimmyroq

    Jag tackar för att ha blivit kallad naiv!!! Det måste vara första gången, någonsin!

    Jag tror de testar ett nytt samhällsinformativt grepp. Vem vet, det kanske blir nästa stora trend? Reklam som är som gamla tiders ultrapedagogiska barnprogram….go, säger jag.

  10. Fantastiske Fredrik

    [Comment ID #15346 Will Be Quoted Here]

    Haha… jag förstår. Men du kan slänga din hjälte-lans nu. Mitt inlägg var inte riktat mot Dabitch (get a room will ya). Och det är uppfattat, bara vissa typer av åsikter – uttryckta på det sätt du önskar – är välkomna här. Och jag är inte nödbedd. Dock gnisslar jag inte – mitt maskineri är väloljat.

    Och jobbar är du ju ensam om… Ja hur kommer det gå för tidningarna nu när allt fler ska komma i arbete? Tänk om ingen kommer läsa tidingar längre! Nåja. Tid för bloggande tar du dig ju i varje fall. Våra prioriteringar är väl olika, helt enkelt.

  11. Admin Researcher Post author

    Gode FF. Du förutsatte att alla hade läst DM. Och skrev “de” i en mycket allmän ton. Normalt förutsätts då att det hänsyftas antingen till någon i huvudtexten eller personer som tidigare skrivit. Vidare lägger du saker i det generella “kreatörernas” sätt att tänka som du antagligen inte har någon jävla aning om. En argumentationsteknik som suger helt enkelt.

  12. Admin Researcher Post author

    [Comment ID #15347 Will Be Quoted Here]

    Alltid trevligt att göra någon glad.
    Reklamare som tror att reklam ska förändra världen har vi nog av – och det är naivt. Reklam är inte till för att förändra värderingar – reklam lever av fördomar, värderingar som finns.

  13. Admin Researcher Post author

    [Comment ID #15345 Will Be Quoted Here]

    Själv tycker jag att det fortfarande är en dålig reklamfilm även om det kommer en förklarande uppföljare. Och varför tycker jag det är dumt? För att det knappast bygger varumärket Telia. Och det är mitt enda intresse – jag skiter fullkomligt i moralistiska värderingar.

  14. Dabitch

    Jag tycker hela Telia’s univers med denna familj är rätt kasst överlag. Den sorgliga pappan, den sura tonårsdotten, den konstant generade lillebrodern som får stå ut med så mycket. Skall jag skratta åt denna tragiska familj? Identifiera mig med den? Vad? Skall dom som aldrig lyckas göra nånting rätt faktiskt ha valt helt rätt Telebolag? Skall jag sträva att bli som denna förlorar-familj? Fattar inte charmen helt enkelt.

    men, ‘pensionären’ som jag tippade skulle föreställa 28 (vem vet, det kanske var kläderna jag bedömde på, jag är nämligen jättekass på att bedöma folks ålder) gav inte mig pedofilvibbar. Men jag fattade “uj hon är ute med en äldre-snubbe, jag måste ringa och skvallra till alla” poängen av filmen. Är man över arton (som tonårstösen numera är även i Telias univers) och kuttersmycke till en 50-årig streber är inte “pedofil” det första jag tänker. Snuskgubbe kanske. Men p-ordet är lite starkt då tösen är vuxen numera i lagens mening. Sedan kanske det säger ganska myckt om världen i stort och vad som är socialt ‘normalt’ då jag inte höjde så värst på ögonbrynen då hon träffar en äldre man. Det gjorde jag också i hennes ålder. Fast det kanske säger mer om mig? Eller om det tragiskt dåliga urval av potentiella pojkvänner i min egna generation på den tiden? :9 Numera är min man yngre. 1974 RULES! 1955 var också helt ok. ;) skratt*

  15. Dabitch

    Hittade för övrigt DM artikeln som FF hänvisade till, den ligger här:
    http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=91988

    Kommentarerna visar att rätt många reagerat som N och andra och tyckt att gubben är lite väl gammal och det är gubbsjukt (jo på bilden i DM ser han ju äldre ut än de trettio, jag måste kolla lite nogrannare på nästa film) så slem-varningen är ju tydlig hos de flesta tittare. Lustigt att jag inte reagerade så, jag brukar ju flyga i taket för minsta lilla. ;) Måste kolla lite nogrannare på filmen som sagt.

  16. Dabitch

    … det handlar nog om kass casting. Hade killen varit odiskutabelt kring mitten av 20 hade p-ordet aldrig dykt upp men skvaller-poängen fortfarande varit klar och tydlig.

    Apropå kass casting så älskade jag den första varianten av Viking Line’s dansreklam. Den där man såg knubbig kontorsråtta släppa ut håret och shakea loss, och danspartner var en – som till en början kanske kunde tolkas som motvillig – yngre muskelknutte med gymarmar. Ett PERFEKT omaka par!
    Den nyare varianten, med en 40+ nåt grå kostymsnubbe och en blond 20-nåt tös i slappa kläder gillar jag inte alls. Där får jag den äldre herre/yngre bruden varningen – förmodligen mest för att paret inte är tillräckligt omaka. Hade tösen varit en svartklädd goth-chick och han sin urtråkiga kostymnisse hade “omaka paret” poängen varit störst.

  17. Jimmyroq

    Jag är så klart inte reklamare, men att tro att reklam inte påverkar (den enskilde, kollektivet – och i längden faktiskt världen) tycker jag är naivt. Ta till exempel internet som exempel, där nästan allt är reklamfinansierat. Är inte det en ganska världsomvälvande förändring gentemot gamla hederliga tjänster, som man fick betala för?

    Hellre nya, oväntade reklamfilmer än gamla, trista och stereotypa.

  18. Admin Researcher Post author

    Internet är inte skapat av reklam. På något sätt. Så att mena att reklamen, genom att finansiera små små delar av internet, är det som omskapar världen genom att det skapar internet är fel.

  19. Dabitch

    Det är ju en helt annan tråd egentligen. Internet skapades som sagt inte av reklam – jag minns tiden innan den allra första bannern som om det vore igår (fan vad gammal man är – haha) : http://commercial-archive.com/114815.php

    Därimot är det lite intressant att det finns så mycket reklamfinasierade sajter numera, där klicks tjänar pengar. Vad skall man ha för sajt då för att tjäna pengar? Jo en som rankas högt i sökmotorerna, som drar till sig folk som *vill klicka vidare* – dvs inte en särskilt bra sajt. Det blir lite som porrsajters jakt på trafik där innehållet är sekundärt, om ens det. Det är ju inte en positiv utveckling om man tänker efter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *