Det här är något av det insiktfullaste jag läst på länge:
Den riktiga politiska debatten, den intressanta politiska debatten förs inte längre på DN Debatt. Vill jag få veta vilka sakfrågor som diskuteras, och få andra perspektiv på dem, så går jag in på knuff.se.
Jag har tillräckligt med självinsikt för att förstå att jag tillhör de gamla världen. Men jag hänger i varje fall med så pass bra att jag förstår att världen förändras, och att våra förklaringsmodeller och glasögon behöver anpassas, för att vi skall förstå omvärlden, och för att vi skall kunna påverka omvärlden. Om inte fler analytiker och beslutsfattare försöker förstå informationsrevolutionen så kommer vi att bygga Maginot-linjer inom alla möjliga verksamheter.
(The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman editerat citatet med tillagd länk)
Detta är fascinerande när man jobbar med strategier och koncept för konsumentprodukter. Kunden kan ha en förutfattad mening om vad som är inne – men inte ha något hum om vad det handlar om. Och jag tror att det finns alltför många reklamare som ännu inte riktigt har koll på den bredd som bloggandet handlar om, hur en community socialt fungerar och väldigt få som ens känner till Second Life och än mindre varit inne för att förstå känslan.
Alltför ofta får man förklaringen “men det hinner man ju inte!”. Men det är något som faktiskt ändå förväntas av oss – eller åtminstone borde förväntas av oss: hur skulle den personen, som anser att han eller hon inte hinner med att ta reda på vad som faktiskt händer inom den värld där målgrupperna finns, reagera om hans eller hennes bilmekaniker förklarade att “nej, du vet – man hinner ju inte hänga med vad som händer på bilfronten” när man kommer in med sin nya bil på service?
Oerhört bra liknelse.
Mmm… känns klockren. Testade den på en kollega som påpekade att hon aldrig läst en blogg och den satt :)
Gräver inte DN och SVD sin grav genom att sitta på två stolar, en sidan kritiskt granskande men å andra sidan lite “moderna och öppna”. Som läsare och tidningsköpare förutsötter jag att det som står i tidningen har relevans men tycker att det skrivs mycket som håller väldigt lågt värde. När då garantin för att man strävar efter sanningsenlig fakta försvunnit, ja då kan man lika gärna läsa informationen på andra ställen, får ändå göra den kritiska granskningen själv.
Så här säger DN:s läsarombudsman:
“Astrid Johansson som är hälsoredaktör på DN söndag säger:
– Tjugofem års arbete som medicin-, sjukvårds- och hälsoredaktör har lärt mig att även teorier som kan förefalla stolliga och flummiga kan innehålla korn av sanning och sunt förnuft. Det är sådant vi försöker lyfta fram.
DN:s kunniga läsekrets får bedöma vad som verkar vettigt och värt att ta till sig.”
Glömde källa
Nu räcker det väl snart!? Börjar inte hela det här bloggandet bli en stor metadiskussion om bloggande. Dom största bloggarna bloggar om bloggande, övriga välbesökta bloggar för länge sedan förlorat sitt oberoende och den större andelen är en samling personliga och helt ointressanta tankar och reflektioner. Precis som det såg ut på nätet 1994, då dom första gratiseditorerna för HTML kom ut.
Det som egentligen är intressant är väl hur människor organiserar sig och samspelar på nätet via ett ständigt växande antal kanaler, diskussionsgrupper, HTML-siter, bloggar, forum etc.
Aronskij. Det är ju det som postningen handlar om. Jag har sagt åt dig att inte snorta på spraylimmet! :)
Mja min tanke var nog snarare att den här Bloggen på ganska kort tid har gått från ett intressant och insiktsfullt forum för reklam och mediafrågor till ett inskränkt bloggtempel. Det känns (överhuvudtaget inte statistiskt fastställt) som om en övervägande del av postningarna handlar om bloggar, bloggare och bloggande utan något som helst kritiskt tänkande. Ett av en mängd medier och forum för samspel på nätet och ett som sannolikt mycket snart kommer att vända fötterna i luften och stilla rossla fram sitt sista andetag.
[Comment ID #17505 Will Be Quoted Here]
Grejen är att reklam bör vara en spegel av vad samhället för tillfället använder för media. Om man fortsätter att tro att printannonsering är det allena rådande så har man stora problem. Att anklaga Researcher för att bara skriva om bloggande är nästan roligt – ta och räkna så kommer du jävligt snabbt inse att det är mycket få saker som faktiskt handlar om det. Däremot anser jag att det är intressant att titta på hur marknadsföring söker sig nya media. Jag skrev:
reklamare som ännu inte riktigt har koll på den bredd som bloggandet handlar om, hur en community socialt fungerar och väldigt få som ens känner till Second Life och än mindre varit inne för att förstå känslan.
Du skrev:
Det som egentligen är intressant är väl hur människor organiserar sig och samspelar på nätet via ett ständigt växande antal kanaler, diskussionsgrupper, HTML-siter, bloggar, forum etc.
Jag förstår inte hur du får min text som handlar om bloggar och community och andra sociala forum att bli bara om bloggar. Då måste man läsa med bra förutfattade meningar.
För övrigt drivs den här bloggen av mig och enbart mig. Vilket innebär att jag i vissa lägen har extremt lite tid att lägga på den eftersom jag också jobbar som planner och cd på en byrå det går extremt bra för. Jag har också valt bort att låta annonser finnas på Researcher vilket innebär att jag, för att kunna driva den på min fritid, faktiskt måste jobba för att kunna betala den.