Spel säljs med hjälp av tv-serie

Det är sannerligen lite upp och nervända världen när ett dataspel skapar en TV-serie (och inte tvärtom). Microsofts Xbox 360 satsar stort på att skapa ett nytt barnformat genom spelet Viva Piñata och ser till att de unga inte ska missa det genom att köra en TV-serie om spelets figurer.

Men trots att Xbox nu vädrar morgonluft eftersom PS3 blivit framskjuten så är Playstation extremt starkt som varumärke. Av de elvatusen förhandsbeställningar som gjorts har endast en avbokats på grund av förskjutningen av releasen. (Dagens Media)

Related Posts

2 thoughts on “Spel säljs med hjälp av tv-serie

  1. Tomas Nihlén

    Visst är Playstation ett startkt varumärke. Men samtidigt har de fått så oerhört mycket dålig publicitet runt om världen på bloggar och i gadget- och spel-vodcasts.

    Sony har gjort flera stora missar i lanseringen av PS3. En sak som kan verka som en detalj men som har orsakat mycket negativt buzz är faktumet att de inte inkluderar alla sladdar som behövs i kartongen. Med ett pris som ligger på mer än det dubbla jämfört med Nintendos Wii så tycker många konsumenter att det minsta man kan begära är att alla kablar är inkluderade. Denna lilla detalj är bara ett av exempel bland många.

    Sony står och faller på PS3s succé eller fiasko – i alla fall om man ska tro på tidningen Wired.

    – Tomas http://www.trendency.net

  2. Admin Researcher Post author

    Grejen är att PS ändå är rent varumärkesmässigt ett mycket starkare varumärke än såväl SEGA som XBOX och här finns likheter att dra med Apple, som kan göra så många fel och ändå vara hardcoremässigt ett fett lovemark.

    XBOX gjorde samma sak – att det inte var med saker som borde vara med – ändå lyckades de att bli en viktig spelare på konsolmarknaden. Trots att det är Microsoft som står bakom.

    Det intressanta med buzz är att den inte på något sätt egentligen visar den faktiska styrkan i varumärket när det gäller preferens. Det som man kan mäta med buzz är igenkänningen – möjligen men det säljer sällan själva produkten utan det handlar om att börja skapa en översikt över hela brand-stratosfären.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *