8 thoughts on “Ojsan… sär skriv ning

  1. Roy

    En travesti på alla neonfärgade handtextade skyltar om billiga telefonkort, som pryder varje liten arablivs i storstadsområdena. Komplett med särskrivningar och schablonbokstäver. Lite fyndigt kanske men inte särskilt bra.

  2. Admin Researcher Post author

    Om det är så känns det nästan läge för en anmälan. Det är ju nästintill en smula rasistiskt. Eller åtminstone dålig lyteskomik.

  3. gregger

    Admin, det framgår väl ganska uppenbart av sammanhanget att det inte handlar om att skriva korrekt svenska. Genial reklam.

  4. Elias Betinakis

    Tycker att det är fantastisk reklam.

    – Rolig
    – Intresseväckande
    – Grafiskt underbar
    – Men framförallt väldigt väldigt relevant. Det F&B har gjort för Tele2 är att annektera ett visuellt uttryck för att signalera lågpris och att man är billig.

    Vad gäller särskrivningen, så är det ju inte ett specifikt invandrarproblem, utan snarare ett allmänt språkproblem. Och jag skulle satsa alla mina moneys på att det är mycket medvetet särskrivet. Det skulle fungera lika bra utan, men det fungerar som en liten krydda. Och gör faktiskt det hela ännu roligare och bättre.

  5. Admin Researcher Post author

    “alla mina moneys”

    Nu var du rolig Elias :)

    Och visst är särskrivning ett allmänt språkproblem. Ska reklambranschen göra det vanligare?

  6. Besökaren

    [Comment ID #11626 Will Be Quoted Here]

    som vanlig bussresenär blev jag bara provocerad. Jag tycker den är ful och vanprydande rent grafiskt och särskrivningen, avsiktlig eller ej, får mig att hata Tele2. Grejen är ju att jag först inte ens var säker på att den var avsiklig (efter att ha funderat och sett fler affischer så är jag övertygad om att den är det) och då kan man fråga sig hur många av dem som normalt har problem med särskrivningar som märker det. Varför uppmuntra idioti och ta ännu ett steg mot den totala fördumningen?

  7. Elias Betinakis

    Tror inte att just den här kampanjen bidrar till att förändra svenskakunskaperna. Det är ju liksom bara reklam.

    Jag tycker (och tror) allmänt att reklam som på något sätt kommenterar verkligheten fungerar bättre än den som bara lever i ett vakuum. Därför är den här kampanjen kul. För att den tar något som finns (ful och kackig reklam för billig telefoni) och blåser upp den och “låtsas” att den är fin och bra. Och samtidigt förmedlar den en enkel sak (=att det är billigt) bättre och snabbare än de flesta andra sätten jag kan komma på.

    Tror att projektledare, säljare, informatörer och andra som tror de kan skriva riktig svenska gör svenska språket mycket mer illa än den här dubbelironiska kampanjen för lite billig telefoni.

    Dessutom är ju texten i det här fallet mer en visuell markering än text i sig. I löptext ser ju ”Jätte billig telefoni” väldigt märkligt ut, men i affischen blir det bara ett utseende.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *