Gör burkig konst

Jag brukar sällan ge mig på separata kampanjer men det intressanta med Red Bull Art Of Can är att ett varumärke som Red Bull gör något så… förväntat. Visst – de har jobbat med sina tecknade reklamfilmer (Red Bull ger dig vingar) men varumärkets styrka ligger i deras sponsring av diverse extremsporter (Red Bull Rampage är ett exempel), diverse stolligheter som Vancouver Flugtag och av Felix Baumgartners mer eller mindre vansinniga base jumps (däribland Turning Torso). Problemet är att det spretar. Vilken är deras strategiska målgrupp? Och vilken identitet bygger de egentligen? Ska jag känna att jag är en person som får lite extra kraft eller vill jag uppleva mig som en del av ett extremsportsäventyr? Och var kommer designen in i det hela?

2 thoughts on “Gör burkig konst

  1. gregger

    Är art of can förväntat? Själv tycker jag att det är en klockren kampanj just eftersom det är så oväntat. Jag håller med dig om att de spreatr rejält i sin kommunikation. Tråkiga streckgubbar blandat med sponsring av alla extremsporter man kan räkna upp.

    Art of can tycker jag däremot tar det ett steg vidare. Burkdesignen är ett av deras starkaste kännetecken och AoC är ett bra tillfälle med lite burk-porr. Att det sedan siktar på göra avtryck utanför RBs traditionella målgrupp lovar gott. Klart det skulle kunna göras bättre, men det är ett lovvärt initiativ i alal fall.

    En sak jag har letat länge efter är ett bra case study på RB. För mig är varumärkets framgångssaga fortfarande lite av ett mysterium.

    Flugtag Stockholm: http://www.redbullflugtag.se/website/index.php

  2. Admin Researcher Post author

    Att göra en tävling av burken känns knappast speciellt nyskapande. Vilket jag förväntar mig av Red Bull. Det som jag vänder mig emot är att de frångår sin strikta idé om att saker som de gör ska ha med flygning att göra. Varför inte frameat tävlingen till att handla om att göra flygfarkoster av burkarna och sedan skapa en tävling vem som kan få sitt flygplan att flyga längst (tid/avstånd) – och få folk att filma det och ex.vis samarbeta med You Tube eller Bubblare (eftersom det är svenskt) där tävlingsbidragen läggs upp. Typ.

    Sen undrar jag varför ingen rädar den gigantiska samling av Red Bull-burkar som finns på Berghs SoC och börjar bygga :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *